Till början

Pelle Svanslös

Tillkomstår: 2017
Språk: Svenska
Längd: Helafton
Synopsis:
Gösta Knutssons Pelle Svanslös behöver naturligtvis ingen presentation. Men om man skriver en pjäs på böckerna om Pelle kan det vara bra med en liten förklaring.

För drygt tio år sedan när jag var chef för Unga Teatern i Finland skrev jag en musikalversion på Pelle Svanslös. Dikterna var av Lars Huldén och musiken av Ilkka Kuusisto, båda två eminenta konstnärer som jag tidigare samarbetat med. Musikalen blev en succé och har spelats efter det ett otal gånger i Finland.

Men i år fick jag förfrågningar från två teatrar, om man inte bara kunde lämna bort sångerna och musiken. Den ekonomiska krisen hade gjort att teatrarna måste tänka ekonomiskt. Musikalen blev för dyr. Jag svarade att det nog inte lät sig göras. I samarbetet med Lars Huldén hade jag lagt stor vikt på att sångerna skulle vara en del av dramaturgin, de förde historien vidare och de kunde inte lyftas ur utan att stympa pjäsen och Ilkka Kuusisto musik var en del av helheten.

Men så började jag tänka. Det kunde ju vara en ny slags utmaning att försöka skriva dialoger som innehöll sångernas information, förde historien vidare och samtidigt gav texten samma humoristiska tillskott som sångerna och musiken gett. Dessutom skulle jag kunna förbättra texten som helhet på basen av de uppsättningar jag gjort på musikalen.

Det visade sig bli väldigt roligt. På samma sätt som då jag skrev musikalen, såg jag Gösta Knutssons katter framför mig, de kryllade i mitt huvud, men nu påminde de också om allt det roliga musiken och sångerna fört med sig och vad de själva hade hittat på under tidigare uppsättningar.

Så jag tror att även denna textversion av Pelle Svanslös är rolig. Men det tråkiga är att temat i Pelle Svanslös har blivit mycket mer aktuellt än vad det var för drygt tio år sedan. Åtminstone är det så i Finland. Här mobbas det hela tiden. I skolorna, i samhället. Det är svårt att motarbeta det. Gösta Knutsson hittade på ett sätt under en tid, som var ännu mer skrämmande än vår. Jag tycker det är nyttigt att dra lärdom av hans kunskap.

Eftersom premiären på denna textversion ännu inte gått av stapeln, bifogar jag här som smakprov en av musikalens många berömmande recensioner.

Helsingfors den 15.3.17
Anneli Mäkelä
regissör, dramaturg

HELSINGIN SANOMAT 13.2.1994

SVANS SAKNAS, MEN INTE HUVUD
KATTMUSIKAL JUBLAR MED LIVETS GRUNDSANNINGAR
Unga Teatern lovar kanske för mycket genom att kalla sin kattmusikal Pelle Svanslös musikal. Men huvudsaken är, att man skapat en jublande teaterföreställning. Som gläder både barn och vuxen.
Resultatet är kanske en aning för förfinat med tanke på att det är en barnmusikal. Någon barnslig trudelutt kunde pigga upp. Men å andra sidan behöver Pelle Svanslös i Anneli Mäkeläs dramatisering och regi inte piggas upp. Dess kattgestalter hänför oss. De tassar, smyger, slingrar sig och svajar stolt med svansen. Unga Teaterns katter gestaltar på ett underbart sätt drag från både vuxen och barn. Olika graders dumhet lyser glatt ur katt som katt.
Antal roller:
min. 9
max. 14
Roller:
Pekka Svanslös
Måns
Bill
Bull
Gullan från Arkadien
Frida
Fritz
Murre från Skostibble
Hulda Hulda
Storväxta Beatrice
Långe John
Maja Gräddnos
Tussa Batong
Svarta Sara

Med dubbleringar kan pjäsen spelas av 9 skådespelare.
Rättigheter och kontaktuppgifter:
Rättigheterna bevakas av författaren, anne.li.makela(at)elisanet.fi